מבחן טז אדר ב – כב אדר ב

איך צריך לקרוא שנים מקרא ואחד תרגום?

כל פסוק בנפרד בדווקא, פעמיים מקרא ופעם אחת תרגום
כל פרשה פתוחה או סתומה בפני עצמה בדווקא, פעמיים מקרא ופעם אחת תרגום
כל זה נכון לכתחילה, אבל אם אין לו חומש עם תרגום, יכול לקרוא את כל המקרא פעמיים, וכשיזדמן לו חומש ישלים את התרגום

עם מי אסור להיות ביחד במקוה?

עם אביו, חמיו, בעל אמו ובעל אחותו
עם אביו, חמיו ודודו
עם אביו או רבו, אפילו אם הם זקוקים לעזרה

האם צריך ללבוש בגדי שבת?

רק אם הוא הולך לבית הכנסת
גם אם נשאר בביתו ואף אחד לא רואה אותו
איך שרוצים, זה סתם מנהג יפה

במה צריך להיזהר כשמשאיר תבשילים בתנור עם כניסת השבת?

שהמאכלים יהיו מבושלים לגמרי לפני כניסת השבת
שלא יפתח את התנור ויסגור בחזרה כל זמן שיש בו מאכלים לא מבושלים לגמרי
שלא יהיה פתח התנור מרוח בטיט בצורה שיצטרכו לשבור את הטיט כדי להוציא את המאכלים

מי צריך למשמש בבגדיו לפני שבת?

מי שמתגורר במקום שאין בו עירוב
מי שלובש בשבת בגדי חול
כל אחד

האם מותר בחו"ל לשלוח מכתב ביום שישי?

מותר, כי הוא לא עושה שום איסור
אסור, כי הגוי מעביר את המכתב בשבת
בדואר 24 אסור, ובדואר רגיל שלוקח כמה ימים מותר

האם מותר לתת לאינסטלטור גוי לתקן סתימה בבית שלי בשבת?

אסור
אם הוא מקבל לפי שעות אסור, ואם מקבל מחיר קבוע על העבודה מותר
אם סיכמו איתו על מחיר מותר, ואם לא דיברו עדיין על המחיר אסור

האם מותר להשכיר רכב לשבת?

ליהודי שחשוד לנסוע בשבת אסור, לגוי מותר
לגוי גם כן אסור, אבל אם משכיר לו לשבוע שלם מותר
לגוי גם כן אסור, כי אסור שרכב של יהודי ייסע בשבת

האם מותר לנסוע בתחבורה ציבורית בשבת בתוך התחום כדי להתפלל במנין, כאשר הוא פטור מתשלום?

אם הנהג גוי מותר
אם הנהג גוי ונוסע בכל מקרה עבור יהודים אחרים שאינם שומרים שבת, מותר גם ליהודי דתי להצטרף לנסיעה
אם הנהג גוי ונוסע בכל מקרה עבור גוים, מותר גם ליהודי להצטרף לנסיעה

יישוב שיש בו בית כנסת אחד, ועשו בו קבלת שבת מוקדמת, אסור לעשות בו מלאכה מהרגע שבו קיבלו שבת בבית הכנסת

למתפללים בבית הכנסת ובני משפחותיהם
לכל תושבי היישוב הקבועים שנמצאים בשבת בתוך תחומי היישוב
לכל מי שנמצא בשבת בתוך תחומי היישוב, ואפילו אורח.

מי שמדליקה נרות שבת בכמה מקומות בבית, באיזה סדר נכון להדליק?

את אלו שמאירים את מקום האכילה אחרונים
את אלו שמאירים את מקום האכילה ראשונים
הסדר לא משנה

אשה שלא מספיקה להתרחץ ולהתלבש לשבת ולהדליק נרות ולסיים בזמן

שהיא תתארגן והבעל ידליק
שתדליק אפילו שהיא עדיין אינה מאורגנת לשבת
שתשתדל מאד שדבר כזה לא יקרה, אבל אם זה קרה, אין מדליקים נרות באותו שבוע.

אדם שיצא לנסיעה עסקית, ומתארח בשבת אצל חבר ילדות רווק, האם צריך להדליק נרות?

אם הוא רווק צריך להדליק, ואם ישן עם החבר באותו חדר ישתתף איתו בעלויות של נרות השבת. ואם הוא נשוי אינו צריך להדליק, אפילו אם יש לו חדר לעצמו
גם אם הוא נשוי, אם יש לו חדר לעצמו צריך להדליק
גם אם הוא רווק אינו צריך להדליק אלא אם יש לו חדר לעצמו, ואם ישן עם חברו באותו חדר אינו צריך להשתתף בעלויות

אשה הניחה כלי לפני שבת מתחת לנרות שבת, כדי שאם ייטוף שמן המפה לא תתלכלך

הכלי אסור בטלטול
אם נטף לתוכו שמן אסור בטלטול, ואם לא מותר
אסור בכלל לשים כלי מתחת לנר למטרה זו

האם מותר להקדים את תפילת ערבית של ליל שבת לפני השקיעה?

רק למי שכל השנה מתפלל ערבית לפעמים מבעוד יום
גם למי שמקפיד כל השנה להתפלל ערבית בזמנו, אחר צאת הכוכבים, יכול להקדים בשבת
כבוד השבת מחייב שלא יתפללו ערבית עד שייצאו הכוכבים, כדי שיהיה שבת בטוח

מי שחתם בברכת השכיבנו "שומר עמו ישראל לעד" כמו ביום חול

יחזור עוד הפעם לתחילת ברכת השכיבנו
אם תיקן את עצמו תוך כדי דיבור – טוב, ואם לא – צריך לחזור לתחילת הברכה
אם תיקן את עצמו תוך כדי דיבור – טוב, ואם לא – לא נורא וימשיך בתפילתו

אין אומרים ברכה מעין שבע

ביום טוב שחל בשבת
ביום ראשון של פסח שחל בשבת
ביום כיפור שחל להיות בשבת

במקומות שעושים קידוש בבית כנסת

צריך לעשות ככל שביכולתו כדי לבטל את המנהג הרע הזה, כי זה ברכה לבטלה
אין בזה שום בעיה, וכל מי שרוצה לשתות מן היין יכול, והיא סגולה נגד עיוורון
אין בזה שום בעיה, אבל אם יש ילדים בבית הכנסת צריך לתת את היין דוקא לילדים לשתות

בשמחת תורה לא הספיק להתפלל מוסף עד שכבר הגיע זמן תפילת מנחה

מתפללים כמובן לפי הסדר, מוסף ואחר כך מנחה
הופכים את הסדר, ומתפללים קודם מנחה ואחר כך מוסף
ב היא התשובה הנכונה ליחיד שמתפלל, אבל בציבור מתפללים לפי הסדר