מבחן יד כסלו - כ כסלו (סימן כו סעיף כב - סימן לא סעיף א)

במה בנות יכולות לכבד את זכר הוריהן אחר פטירתן?

שתתעקשנה לומר קדיש בבית הכנסת
שתתחזקנה בעשיית מצוות ותלכנה בדרך התורה
שתשלמנה כסף לאיש שיאמר עבורן קדיש
אין אפשרות לכבד הורים אחר מיתתן, מלבד לומר עליהן 'הריני כפרת משכבו' או 'זכרונו לברכה לחיי העולם הבא'.

איזה איש מישראל פטור לגמרי מללמוד תורה?

זקן, חולה, או סובל מייסורים.
עני שאין לו זמן, כי הוא טרוד בפרנסה
עשיר שיש לו הסכם 'יששכר-זבולון' עם תלמיד חכם
אין מי שפטור לגמרי מלימוד תורה, וההבדלים הם רק במינון

האם נכון יותר לבטא בשפתיים את מה שלומדים, או שאפשר ללמוד על ידי קריאה בעיניים?

צריך לבטא בשפתיים, ובלי זה אין מקיימים מצוות תלמוד תורה
יותר טוב לבטא בשפתיים
מי שאינו מבין את מה שהוא לומד, צריך לבטא בשפתיים, כדי שייחשב לו כמצוה, ומי שמבין יכול לקרוא בעיניים
אם אפשר להספיק ללמוד יותר תורה בקריאה בעיניים, אין נכון לבזבז את הזמן על לימוד בדיבור

מתי צריך לעמוד בפני ספר תורה?

כשרואים מי שנושא ספר תורה בידיו
כשהנושא ספר תורה נמצא בתוך ארבע אמות שלו
בשעה שארון הקודש פתוח
רק בשעה שמגביהים את ספר התורה כדי להראות את הכתב לעם

איזה שימוש מתוך הרשימה מותר לעשות בספרי קודש?

להעמידו כהגנה מפני השמש
להניחו מתחת לספר אחר שהוא לומד בו, כדי להגביה אותו שיהיה יותר נוח ללמוד
להניחו בתוך ספר אחר כסמנייה
יש יותר מתשובה אחת נכונה

האם מותר לקנות ספר תורה מגוי

לא, כי אי אפשר לדעת מי כתב אותו
כן, ככל הנראה הוא קנה אותו מיהודי
לא, כי ככל הנראה הוא גנב אותו מיהודי, ואין לעודד את הגניבה
אם הוא מבקש מחיר הגיוני, צריך לקנות ממנו

האם אדם יכול ואמור לשנות את תכונותיו?

אפשר לשנות את כל התכונות, ואמורים לעבוד על כך
תכונות מולדות אי אפשר לשנות, ורק תכונות נרכשות אפשר לשנות
אין צורך לנסות לשנות את תכונותיו, אלא ינתב את תכונותיו לאפיקים חיוביים
אפשר לשנות תכונות, אבל זה מייאש, ויותר טוב להשקיע את הכח ואת המרץ בניתוב התכונות לאפיקים חיוביים

מי הוא הנקרא חכם?

מי שמצליח בכל המבחנים של קיצור שולחן ערוך
מי שאינו לא פזרן ולא קמצן
מי שאינו מתגאה כלל
מי שיודע לכבד כל אדם לפי מה שהוא

מי שצריך להטיל אימה על בניו או על בני ביתו, האם מותר לו לכעוס?

אסור להטיל אימה על בניו ועל בני ביתו
מותר רק אם הוא יכול לעשות זאת בעדינות בלי לכעוס
מותר רק להראות כאילו הוא כועס, בלי לכעוס באמת
מותר לכעוס, כיון שהכעס כאן הוא חיובי, וצריך בכל המידות ללכת בקו האמצע

האם זה דבר חיובי שאדם יקבל על עצמו שלא לשתות יין?

כמה שאדם יותר מנתק את עצמו מן החומריות, תבוא עליו ברכה
אם זה לזמן מוגבל, כמו נזירות, הוא מבורך, ואם הוא לכל החיים, אינו ראוי
אסור לעשות כן, כי צריך לעשות קידוש והבדלה, ויתכן שיהיה מצב שלא יהיה מי שיוכל לקדש או להבדיל עבורו, ולהוציא אותו ידי חובתו
זה לא ראוי לאסור על עצמו דברים מותרים, ועדיף שיתמקד באיסורים שהתורה אסרה, שישמור עליהם כמו שצריך

האם טוב הדבר להתיידד עם רשעים?

צריך להתרחק מהם, שמא ילמד ממעשיהם
אם כוונתו להחזירם בתשובה, ראוי להתיידד איתם
אם הוא בטוח שהם לא ישפיעו עליו לרעה, כדאי להתיידד איתם, כדי להחזירם למוטב
אם הוא מקורב גם לתלמידי חכמים, מותר לו להתיידד בנוסף גם עם רשעים

מה פירוש המושג "מתכבד בקלון חברו"?

אדם שחש מכובד גם כאשר יורדים עליו, ראוי לבחור בו כחבר
אדם שמצליח לצאת מכובד גם כאשר חברו יורד עליו
אדם שמוריד את חברו, כדי שהוא יצא מכובד לעומתו
אדם שמנצל את המקרים שבהם חברו במצב ירוד, כדי להראות כמה הוא מכובד

האם מותר לשנוא יהודים?

אסור לשנוא בלב, שנאמר לא תשנא את אחיך בלבבך, אבל מותר לומר לו בפרצוף ששונאים אותו
אסור לשנוא יהודי דתי, אבל אם הוא מזלזל בחלק מהמצוות מותר לשנוא אותו
אסור לשנוא יהודי מאמין, אבל אם הוא כופר בתורה מותר לשנוא אותו, ויש בכך אפילו מצוה
אסור לשנוא שום יהודי, אלא רק את מעשיו הרעים, ויש להפריד בינו לבין מעשיו

כיצד מוכיחים חבר שפגע באדם אחר?

מסבירים לו שמתכוונים לטובתו
מוכיחים אותו רק אם לפי ההכירות שלו עמו יש סיכוי שיקבל את הדברים
מקפידים שאף אחד לא ישמע את דברי התוכחה מלבדו
כל התשובות נכונות

מה עושים, אם אדם ראה את חברו שחוטא בדברים שאינם בתחום של בין אדם לחברו, אלא בינו לבין הקדוש ברוך הוא בלבד?

לא מתערבים, חי ותן לחיות
מוכיחים פעם אחת בשקט, אם רוצה ישמע, ואם לא, אז זו בעיה שלו
מוכיחים אותו מספר פעמים, עד שיתעצבן ויהיה ברור שאין טעם להמשיך
אם לא חזר בתשובה, מפרסמים את חטאיו, ומביישים אותו, ומקללים אותו, עד שיחזור בתשובה

באיזה מקרה מותר לצער יתום?

אסור אף פעם
מותר כדי ללמד אותו תורה או לחנך אותו למצוות בלבד
מותר כדי ללמד אותו תורה או מקצוע
מותר אם הוא יתום בעל מעמד ועשיר, למשל יתום של מלך

מה כלול באיסור של 'לא תלך רכיל בעמך'?

שלא לספר על יהודי דברי גנאי שהם שקר
שלא לספר על יהודי דברי גנאי, אפילו אם הם אמת
שלא לספר על יהודי דברים אפילו אינם של גנאי, אם הם עלולים להתפרש לגנאי אצל השומע
רק מי שדרכו בכל הזדמנות לספר דברי גנאי על אחרים, עובר על איסור זה

מהו ההיתר שנאמר בהלכות לשון הרע, שדבר שנאמר בפני שלושה אין בו איסור לשון הרע

שמותר לספר לשון הרע אם נוכחים בשעת הסיפור שלושה אנשים או יותר
שאין איסור להאמין לדברי גנאי שסופרו בנוכחות של שלושה אנשים
שדבר שסופר בפני שלושה אנשים, לא נורא אם אני לא ממש שומר עליו בסוד, והוא משתחל לי בטעות בשיחה
שדבר שסופר בפני שלושה אנשים כבר אינו סוד, ומותר להפיץ את המידע הלאה

ארבע כיתות אינן מקבלות פני שכינה – מי הם?

כת שקרנים, כת חנפים, כת ליצנים, כת מספרי לשון הרע
כת עובדי עבודה זרה, כת גזלנים, כת ליצנים, כת מספרי לשון הרע
כת גאוותנים, כת שקרנים, כת חנפים, כת ליצנים
כת רוצחים, כת נואפים, כת עובדי עבודה זרה, כת מספרי לשון הרע

אם ביקש מחברו, שישאיל לו מקדחה, וסירב החבר. למחרת החבר זקוק למברגה, איזו תגובה מותרת?

לא רוצה, גם אתה סירבת אתמול להשאיל לי
לא רוצה, אני חושש שהמברגה תתקלקל אצלך
קח, אני לא כמוך.
שלושת התשובות שגויות