מבחן א מרחשון – ז מרחשון – (סימן ה סעיף יז – סימן ט סעיף יג)

ברוכים הבאים למבחן 

נא להשלים את התשובות עד מוצאי שבת, ההגרלה בין המשתתפים תיערך בע"ה ביום ראשון י"ד בחשוון 

.ההגרלה השבוע על טלית חדשה

 

מה המשמעות ההלכתית של המושג "לבו רואה את הערוה"?

שאסור להרהר בענייני עריות בשעה שעוסקים בדבר שבקדושה
שחלק הגוף העליון חייב להיות מכוסה בזמן תפילה, ולכן אסור להתפלל בבגד ים
שגם אם כל הגוף מכוסה, אסור לומר דברים שבקדושה אלא אם חוגרים חגורה או לובשים מכנס

על מה קילל ה' את עם ישראל שתאבד חכמת החכמים?

על שהעם זלזלו בכבודם של התלמידי חכמים
על שהעם היו מברכים ומתפללים בלי כוונה
על שלא השקיעו מספיק בלימוד תורה

מה נלמד מהפסוק 'ימלא פי תהילתך'?

שאסור להתפלל עם מסטיק בפה
שצריך לומר אמן יהא שמיה רבה בכל כחו
שלפני כל דבר שאוכלים או שותים צריך לברך את ה'

האם מותר לכתוב את שם ה' בתוך מכתב?

צריך להקפיד לכתוב בשפה אחרת או בכינוי, כי בלשון הקודש אסור
רק לומר שם ה' לבטלה אסור, אבל לכתוב מותר, אלא אם כן הוא כתוב בדרך בזיון, כגון בתור קללה
אסור לכתוב את שם ה' במכתבים בשום שפה

מי שבירך על המים, ולפני שהספיק לשתות מן המים שמע שיש מת בשכונה, ויש סכנה בשתיית המים

פיקוח נפש דוחה הכל, וצריך לשפוך את המים אפילו שיהיה ברכה לבטלה
צריך לשפוך את המים, וזה לא נקרא ברכה לבטלה, כי בשעה שבירך הוא תכנן לשתות
שומר מצוה לא ידע דבר רע, ויש לשתות מעט מן המים כדי שהברכה לא תהיה לבטלה

באיזה מצב אין עונים ברוך הוא וברוך שמו כששומעים אדם שמברך ואומר ברוך אתה ה'?

כשצריכים לצאת ידי חובת הברכה
כשאין צריכים לצאת ידי חובת הברכה
תמיד עונים, אלא אם נמצאים באמצע התפילה, במקום שאסור גם לענות אמן.

כשאדם מסיים ברכה באותו רגע כמו השליח ציבור או המזמן, האם עונים אמן או לא?

אין עונים, כי אסור לענות אמן אחר ברכת עצמו, חוץ מברכת בונה [ברחמיו] ירושלים שבברכת המזון
עונים, כי זה נקרא לענות אמן על ברכת השליח ציבור
יש ברכות שעונים ויש ברכות שאין עונים

מי שלא ישן בלילה, איזו ברכה אסור לו לברך בבוקר?

ברכת על נטילת ידים
ברכת על נטילת ידים, אלקי נשמה, המעביר שנה וברכת התורה
לא מדובר באיסור, אלא עדיף לשמוע מאחר אם הדבר אפשרי, את ברכת על נטילת ידים, אלקי נשמה, המעביר שנה, וברכת התורה.

מדוע צריך להקפיד לברך ברכות התורה לפני התפילה?

מפני שהתפילה מכילה דברי תורה
מפני שלא ברור שמותר לברך ברכות התורה לאחר התפילה
אין צריך להקפיד על כך, ויכול לאמרם לכתחילה לאחר התפילה
צריך להקפיד על כך דוקא ביום שקוראים בתורה, כי אולי יקראו לו לעלות לתורה

אדם זקן או חלש, שאין לו כח לצום עד סוף התפילה בשבת, איך נכון לו לנהוג?

יאכל חתיכת עוגה לפני התפילה, בלא קידוש
יעשה קידוש בבית לפני התפילה, ויאכל חתיכת עוגה, ואחר כך ילך לבית הכנסת
יתפלל שחרית ביחידות בביתו, ויעשה קידוש ויאכל חתיכת עוגה, ואחר כך ילך לבית הכנסת

האם מותר לפני התפילה לשתות קפה או תה ללא חלב וסוכר?

רק בשבת, כשהתפילה עומדת להתארך
רק ביום חול, כי בשבת אסור לשתות לפני קידוש
מותר תמיד
אסור תמיד

על מה צריך להשגיח כשלובשים גופיית ציצית?

שתהיה עשויה מפשתן או מכותנה
שהגופיה תהיה פתוחה מהצדדים מלמטה לרוב אורכה
שלא יהיו לה שרוולים

היכן צריך להיות הנקב שדרכו משחילים את הציציות?

כמה שיותר סמוך לשפת הבגד
לכל היותר טפח אחד רחוק משפת הבגד
לכל הפחות שלושה אצבעות משפת הבגד
כל התשובות שגויות

אם במשך הזמן נוצר קרע בחור שהציציות תלויות בו, והציציות התקרבו לשפת הבגד יותר מדי, מה הדין?

אין דבר כזה להתקרב יותר מדי לשפת הבגד, כמו שעניתי בשאלה הקודמת
הציצית פסולה, וצריך לתפור את הקרע, כדי להרחיק את הציציות בחזרה למקומם הראוי
הציצית פסולה, וצריך להוריד את הציציות לגמרי, לתפור את הקרע, ואז לקשור את הציציות מחדש
הציצית כשרה כמו שהיא

כיצד הוא מנהג האשכנזים במניין הכריכות שכורכים בין חמשת הקשרים?

10, 5, 6, 5
7, 8, 11, 13
7, 9, 12, 13
5, 7, 9, 11

מהי דוגמה לפסול "תעשה ולא מן העשוי"?

המקרה שבשאלה 14 תשובה ג.
אם התעטף בטלית, ורק אחר כך בירך עליה
אם הטיל ציצית לגופייה, ואחר כך פתח את צדדיה.

מהו הפירוש של "כל המצוות מברך עליהן עובר לעשייתן"?

צריך לברך על קיום מצוה מיד אחרי שמקיימים אותה
כל חפצי מצווה שראויים לאכילה, כגון אתרוג, או מצות של עירוב, צריך לאכול אותם אחרי שגומרים לקיים את המצווה
צריך לברך על קיום מצוה בדיוק לפני שמקיימים אותה

מי שהטלית נפלה מעליו באמצע התפילה [במקום שאסור להפסיק בדיבור], מה הוא עושה?

ממתין עד שמגיע למקום שבו מותר להפסיק בדיבור, מברך ומתעטף
יכול להתעטף מיד, כי מאחר שכבר בירך על הטלית, אין צריך לברך עליה שוב אם נפלה
יכול להתעטף מיד, אבל ימתין מלברך עד שיגיע למקום שמותר להפסיק

האם מותר להתעטף בטלית של אדם אחר, בלי לבקש ממנו רשות?

רק באותו חדר שהטלית נמצאת בו, ובתנאי שיקפל אותה בחזרה אחרי השימוש
אסור, כי שואל שלא מדעת נחשב כגזלן
ביום חול מותר, אבל בשבת אסור, כי אסור בשבת לקפל את הטלית בחזרה

אם נתלשו לגמרי [עד הקשר] שתי חוטי ציצית מכנף אחד, האם הציצית כשרה עדיין?

אם החוטים שנתלשו הם משני צידי הקשר, הציצית פסולה, ואם הם מאותו הצד הציצית כשרה
גם אם הם מאותו הצד של הקשר, לפעמים הציצית כשרה ולפעמים היא פסולה
גם אם הם משני צידי הקשר הציצית כשרה