מבחן כב מרחשון - כח מרחשון (סימן טז סעיף א - סימן יט סעיף ז)

כמה מקומות מתוך הרשימה שבהמשך נחשבים כ'בין הפרקים': בין 'ברוך כבוד ה' ממקומו' ל'לאל ברוך', בין 'יוצר המאורות' ל'אהבה רבה', בין 'הבוחר בעמו ישראל באהבה' ל'שמע ישראל', בין 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד' ל'ואהבת', בין 'ובשעריך' ל'והיה אם שמוע', בין 'ובשעריך' ל'למען ירבו', בין 'על הארץ' ל'ויאמר' בין 'אני ה' אלהיכם' ל'אמת ויציב', בין 'אין אלהים זולתך' ל'עזרת אבותינו'.

4
5
6
7

לעניין מה יש הבדל בין מי שנמצא באמצע הפרק לבין מי שנמצא בין הפרקים?

לעניין ברוך הוא וברוך שמו
לעניין עניית אמן
לעניין עניית ברכו
יותר מתשובה אחת נכונה

מתי הוא סוף זמן קריאת שמע?

בשעה תשע בבוקר
אחרי שעבר רבע מהיום
אחרי שעבר שליש מהיום
בקיץ אחרי רבע מהיום, בחורף אחרי שליש מהיום

האם מותר לקרוא קריאת שמע של שחרית בעמידה?

רק בשעת הדחק, כשאין איפה לשבת
מותר, רק בשכיבה אסור
אם היה עומד כבר לפני כן - אין צריך לשבת, אבל אסור לקום כדי לקרוא קריאת שמע
אם היה עומד לפני כן - צריך להתיישב, אבל אם היה יושב כבר קודם לכן - מותר לקום כדי לקרוא קריאת שמע

האם מותר לרמוז דברים של חול שאין בהם מצוה באצבע באמצע קריאת שמע?

בפסוק הראשון אסור
בפסוק הראשון ובברוך שם כבוד... אסור
בפרשה הראשונה אסור
בכל קריאת שמע אסור

מי שהפסיק באמצע קריאת שמע למשך כ10 דקות, מה דינו.

חוזר לתחילת קריאת שמע
ממשיך מאיפה שהפסיק
חוזר לתחילת הפסוק שבו הוא הפסיק
הדבר תלוי בסיבה שבגללה הפסיק

האם אומרים אמן אחרי השליח ציבור כשהוא מסיים 'גאל ישראל'

לא, כי הוא מסיים בלחש
צריך להשתדל לסיים יחד איתו כדי שלא לענות
עונים אמן, מאחר ומדובר באותה ברכה שהוא בעצמו בירך, אין האמן נחשב להפסק

בשביל מה הדפיסו סידורים עם תרגום ופירוש לשפות אחרות?

כדי שמי שאינו מבין לשון הקודש יכול לעיין בפירוש ולהבין מה הוא מתפלל
כדי שמי שאינו מבין לשון הקודש יוכל להתפלל בשפה שהוא מבין
כדי שמי שאינו יודע לקרוא כתב עברי, יוכל להתפלל בשפה שהוא מצליח לקרוא

האם עדיף להתפלל בעיניים פתוחות או סגורות

פתוחות, כי יש מצוה להתפלל מתוך הסידור
סגורות, כי זה מועיל לכוונה
סגורות, אלא אם כן מתפלל מתוך סידור

האם מותר להתפלל מול ציורים או מול מראה

מול ציורים מותר, מול מראה אסור
מותר, אם סוגר את העיניים
אסור אפילו אם סוגר את העיניים
מול ציורים מותר אם סוגר את העיניים, מול מראה אסור

אם באמצע שמונה עשרה ראה שנפל ספר קודש על הרצפה, האם מותר או חייב להרים אותו?

חייב להרים, כי כבודם של ספרי קודש חשובים יותר מרצף התפילה
לא חייב להרים, אבל מותר אם הספר שעל הרצפה מפריע לו להתרכז
אסור להרים, כי רק במקרה של סכנת חיים מותר להפסיק באמצע התפילה

לאיזה כיוון מתפללים?

לכיוון ירושלים
לכיוון מזרח
בחו"ל לכיוון מזרח, ובארץ ישראל לכיוון ירושלים

למה מתחילים לפסוע אחורה ברגל שמאל?

כי בזמן תפילת שמונה עשרה השכינה נמצאת מול האדם, ורגל שמאל הוא בצד ימין של השכינה
להראות שקשה לנו להיפרד מלפני הקדוש ברוך הוא
שתי התשובות נכונות
זה לא נכון. פוסעים ברגל ימין, כי בכל פעולה שאדם עושה יש להקדים את הימין

אחרי שפוסעים אחורה בסוף התפילה, כמה זמן צריך לחכות בנסיבות רגילות, עד שאפשר לחזור למקום?

אפשר לחזור מיד
כדי הילוך ארבע אמות
עד שהשליח ציבור יתחיל את החזרה
עד שהשליח ציבור יגיע לקדושה

מי שפתאום באמצע שמונה עשרה צריך בדחיפות לשירותים, ולפני התפילה לא הרגיש שום צורך, מה עליו לעשות?

מנסה להתאפק בכל זאת ולסיים את התפילה
אסור להתאפק, וצריך להפסיק את התפילה בשביל לעשות את צרכיו, ואם המשיך להתפלל בדיעבד יצא ידי חובת תפילה
אסור להתאפק, ואם התאפק והמשיך להתפלל, תפילתו תועבה, וצריך להתפלל שוב
אם הוא צריך ל'קטנים' – יתאפק, ואם ל'גדולים' צריך להפסיק ולהתפנות

מי שאומר פסוקי דזמרה, האם מותר לו לשבת מאחורי אדם שמתפלל שמונה עשרה, בתוך ארבע אמות?

מותר, אבל ירא שמים יחמיר בזה
אסור, אלא אם כן קורא קריאת שמע
רק אם הוא ישב שם כבר לפני שההוא התחיל להתפלל שמונה עשרה אינו צריך לקום
כל התשובות שגויות

האם מותר לשיכור להתפלל?

רק אם יש חשש שאם לא יתפלל יעבור זמן התפילה
אסור, אפילו אם בגלל זה יעבור זמן התפילה
מותר, אלא אם הוא שיכור כלוט, שאינו יודע מה נעשה איתו
אסור, אבל בפורים מותר, כי אז מצוה להיות שיכור

מי שמתפלל בביתו ביחידות ביום ראשון של פסח, האם אומר במוסף משיב הרוח ומוריד הגשם, או מוריד הטל?

משיב הרוח ומוריד הגשם
מוריד הטל
תלוי אם הוא מתפלל מוסף לפני מנחה או אחרי מנחה
תלוי באיזו שעה הוא מתפלל

מי ששכח לומר משיב הרוח, ונזכר אחרי 'ומקיים אמונתו לישיני עפר', מה דינו?

חוזר לאתה גיבור
חוזר למשיב הרוח, ומתפלל משם והלאה
אומר משיב הרוח במקום שנזכר, וממשיך 'מי כמוך בעל גבורות'
אם אמר מוריד הטל יכול להמשיך בתפילתו

באיזה תאריך מתחילים לומר ותן טל ומטר בחו"ל?

כמו בארץ, בז' במרחשוון
מיד אחרי סוכות
בב' כסלו, ששים יום אחרי ראש השנה
בתפילת ערבית של הרביעי או החמישי לדצמבר